HRM-adviseur in Drenthe 

Carla’s Consultancy is een zelfstandig gevestigd HR-adviesbureau in Drenthe en is gespecialiseerd in personeelsadvies, P&O-advies of HRM-advies. Altijd één aanspreekpunt. Flexibele of vaste inzet, bij jullie op de zaak of bij mij op kantoor. Ook buiten de reguliere kantooruren ben ik bereikbaar voor dringende zaken omdat ik begrijp dat niet alles zich tussen 9 en 5 afspeelt.

 

Herken je dit? 

Contractje gekopieerd of van internet geplukt. Geen personeelshandboek of huishoudelijk reglement. Dat ging altijd prima. Totdat je onenigheid met je werknemer krijgt en je recht tegenover elkaar komt te staan. Je dacht dat je het goed had afgesproken, maar nee. Wanneer je niets op papier hebt, kun je niets bewijzen. En dat kost geld. Je huurt een jurist in (ken je uurtarief?) en de rechter gaat niet mee in het ontslag. Je moet met terugwerkende kracht het salaris doorbetalen en de transitievergoeding. In de tussentijd zit de medewerker doorbetaald thuis en de ontslagprocedure moet overnieuw. Of je kunt alleen met een vaststellingsovereenkomst overeenstemming bereiken over het ontslag maar dan met een hoge ontslagvergoeding.

hr adviseur Drenthe

 

Wie is Carla’s Consultancy 

Carla’s Consultancy is een allround adviesbureau gespecialiseerd in personeels- en organisatieadvies en kan je adviseren over en begeleiden bij alle personeelsvraagstukken. Carla heeft ruime ervaring op HR-gebied en is vanaf 2014 zelfstandig.

In bedrijven zonder eigen personeelsfunctionaris of HR-adviseur doet de directeur personeelszaken ‘erbij’ of zijn de taken vaak gedelegeerd aan een medewerker zonder HR-achtergrond. Is jouw bedrijf te klein voor een eigen P&O-adviseur dan kun je kiezen voor flexibel professioneel personeelsadvies van Carla’s Consultancy. Ik ben een sparring partner voor de directie en adviseer en begeleid leidinggevenden.

 

Wat klanten zeggen:

"Als interim-directeur heb ik gedurende een langere periode goed kunnen samenwerken met Carla. Carla is een ervaren HR-businesspartner die op strategisch-, tactisch- en operationeel terrein een bijdrage kan leveren. Zij kan op een professionele wijze snel inspelen op veranderde omstandigheden."

"Ons bedrijf is te klein voor een eigen HR-adviseur. De personeelsadministratie wordt door de boekhouder gedaan, maar ik heb geregeld professioneel personeelsadvies nodig. Carla kent ons bedrijf maar ook de mensen. Het grote voordeel van een freelance HR-adviseur is dat ik op elk moment van de week advies kan vragen. Als het belangrijk is, kan ik Carla ook 's avonds en in het weekend bereiken. Hoewel zij meerdere opdrachtgevers heeft, sta ik altijd weer te kijken van haar dossierkennis."

"Het grote voordeel van een 'eigen' freelance P&O-adviseur is: flexibele inzet naar behoefte en de inbreng van kennis en ervaring in onze onderneming".

"Wij hebben zelf een HR-afdeling, maar hebben er voor gekozen om een extern bureau functie-omschrijvingen op te laten stellen. Met Carla's professionele en onpartijdige inbreng is de opdracht prima afgerond. Wij wisten niet dat functiebeschrijvingen ook heel belangrijk zijn bij een eventuele reorganisatie of ontslagzaak."

 

HRM-advies op afroep 

Is het bedrijf te klein voor een eigen personeelsfunctionaris dan is HRM-advies op afroep een prima oplossing. Begeleiding van de medewerker die met de personeelsadministratie belast is. Advies en begeleiding over alle vraagstukken rondom functioneren en disfunctioneren. Advies over wettelijke verlofregelingen: wat staat er daarnaast in jullie cao? Verzuimbegeleiding en het verminderen van ongewenst verzuim. Begeleiding bij het digitaliseren van het HR-systeem. Oude personeelsdossiers opschonen (AVG!).

 

Personeelsbeleid opzetten of professionaliseren 

Een werkgever met personeel heeft altijd een vorm van personeelsbeleid: geen beleid is ook beleid! Ondernemers met personeel staan niet te trappelen om bezig zijn met uitzoekwerk en papierwerk rondom personeel. Het arbeidsrecht en de cao veranderen voortdurend en om dat allemaal bij te houden kost veel tijd. Personeelsbeleid: van eenvoudig en doelmatig tot heel uitgebreid: alles is mogelijk. We kijken samen wat bij jouw bedrijf past.

 

Begin bij de basis 

De basis is: een goede arbeidsovereenkomst. Daarnaast is het belangrijk voor medewerkers is dat taken, afspraken en huisregels duidelijk zijn. Het maken van functieomschrijvingen of het herschrijven van de bestaande is een begin. Het opstellen van een huishoudelijk reglement of een personeelshandboek is een logisch vervolg. 

 

HRM-advies: waar kan ik je mee helpen?  

 

Personeelsdossiers 

De loonadministratie kent bepaalde administratieve verplichtingen vanuit de belastingdienst. Het loon of salaris moet op tijd betaald worden. Al gauw ontstaat er behoefte om meer vast te leggen dan de salarisgegevens en het personeelsdossier is geboren. Hoe moet je dat goed doen en wat mag er bijvoorbeeld niet in? Hoe zit het met bewaartermijnen en de privacy (AVG) van je werknemer? Heeft iedereen een goede arbeidsovereenkomst? Zo niet, hoe kun je dat snel op een praktische manier oplossen.

personeelsdossiers inrichten opschonen

 

 

 

 

Meer lezen over personeelsdossiers 

 

Ontslagzaak? 

Zonder dossier is gedwongen ontslag vaak een kostbare zaak. Pas dan kom je erachter hoe waardevol een goede arbeidsovereenkomst is en een huishoudelijk reglement. Vaak zie ik knip- en plakwerk van bestaande contracten en het ontbreken van belangrijke paragrafen in arbeidsovereenkomsten. Kom je er in onderling overleg uit met een vaststellingsovereenkomst, dan staat er vaak een hoge ontslagvergoeding tegenover.

Ontslagbegeleiding 

Verder lezen over het ontslagdossier

Interim-HR 

Wanneer de P&O-afdeling of HR-afdeling tijdelijk onderbezet is door zwangerschap, ziekte, topdrukte of heb je behoefte aan meer expertise? Dan kun je contact met me opnemen voor interim HR-diensten zoals een zwangerschapsvervanging of een opdracht op projectbasis: bijvoorbeeld het opstellen of actualiseren van functieomschrijvingen of het samenstellen van een personeelshandboek. Een externe partij heeft als voordeel dat er met een onafhankelijke, onpartijdige en frisse blik wordt gekeken naar de organisatie. Medewerkers en directie ervaren dat als zeer prettig.  

Lees meer over interim-HR diensten van Carla’s Consultancy

 

Carla’s Consultancy is actief in heel Drenthe: Hoogeveen, Assen, Beilen, Borger, Coevorden, Emmen, Meppel, Roden.

HRM advies in Drenthe  

 

  Je kunt contact met me opnemen met een vraag maar ook om een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan te vragen. 


Twitter

  • @Thu 1 January