Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) en payroll

In het verleden was er weinig verschil in wetgeving tussen payroll en uitzenden. Werkgevers waren door payrollmedewerkers in te schakelen flexibeler en goedkoper uit dan met vaste medewerkers. Er konden meer contracten voor bepaalde tijd worden afgesloten en het duurde veel langer voordat er sprake was van een contract voor onbepaalde tijd, namelijk vijf en een half jaar. Het arbeidsrecht is er steeds meer op gericht op het verschil tussen 'vast' en 'flex' te verkleinen. De Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) is op 1 januari 2020 in werking getreden en heeft ook effecten op het inhuren van payrollmedewerkers. De rechtspositie voor payrollmedewerkers is sterk verbeterd.

  • Payrollmedewerkers hebben recht op dezelfde primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden als vaste medewerkers.
  • De wettelijke ketenregeling is hetzelfde als bij het inlenende bedrijf: maximaal drie tijdelijke contracten in drie jaar
  • De payrollmedewerker heeft recht op een 'adequate' pensioenvoorziening (1-1-2021)

Met ingang van 1-1-2020 mag er voor payroll-contracten per direct geen gebruik meer gemaakt worden van de uitzendregels. De payrollmedewerker moet hetzelfde salaris (en overige arbeidsvoorwaarden) krijgen als de 'vaste' medewerker. De ketenregeling is ook per direct van toepassing. Overgangsrecht is van toepassing op tijdelijke contracten die voor 1-1-2020 zijn afgesloten en die na 1-1-2020 doorlopen. Er is geen sprake van dat er direct een contract voor onbepaalde tijd is ontstaan.

Voorbeeld 1

Een vierde uitzendcontract is overeengekomen in fase B. Dit contract loopt van 1-11-2019 tot 1-6-2020. Je kijkt eerst of er inderdaad sprake is van een payrollovereenkomst. Is dat het geval, dan is de wettelijke ketenregeling per 1-1-2020 van kracht: 3 tijdelijke contracten in 3 jaar tijd. Wil je na 1-6-2020 een volgende arbeidsovereenkomst aanbieden, dan moet deze voor onbepaalde tijd zijn. 

Voorbeeld 2

Er is een 2e uitzendcontract overeengekomen met een looptijd van 1-11-2018 tot 1-5-2020. Beide contracten samen duren langer dan 3 jaar. Je kijkt eerst weer of er sprake is van een payrollovereenkomst. Is dat het geval, dan kun je per 1-5-2020 geen 3e tijdelijk contract meer aanbieden, deze moet voor onbepaalde tijd zijn.

hem advies payroll wat

 

 

 

 

Adequate pensioenregeling 

Werkgevers in de payrollbranche moeten met ingang van 1 januari 2021 een 'adequate' pensioenregeling aanbieden, bijvoorbeeld de pensioenregeling van de inlener (het bedrijf waar de payrollmedewerker zijn werkzaamheden uitvoert) of een verzekeringsmaatschappij. 

 

Relevante informatie

Misschien ben je ook geïnteresseerd in

 

Carla's Consultancy is gespecialiseerd in HRM-advies voor mkb-bedrijven. Met mijn brede expertise help ik jouw bedrijf vooruit. Praktisch en betaalbaar personeelsadvies: een vrijblijvend kennismakingsgesprek aanvragen? 


Twitter

  • @Thu 1 January