HRM-adviseur in Hoogeveen 

Carla’s Consultancy is een zelfstandig gevestigd HR-adviesbureau in Drenthe en is gespecialiseerd in flexibel HR-advies voor het mkb. Altijd één aanspreekpunt. Flexibele of vaste inzet, bij jullie op de zaak of bij mij op kantoor: maatwerk voor jouw onderneming. Ook buiten de reguliere kantooruren ben ik bereikbaar voor dringende zaken omdat ik begrijp dat niet alles zich tussen 9 en 5 afspeelt.

 

Herken je dit? 

Je gebruikt de laatst afgesloten arbeidovereenkomst als basis voor een arbeidsovereenkomst voor je nieuwe werknemer. Of je krijgt van een collega-ondernemer één toegestuurd die hij heeft gebruikt. Geen personeelshandboek of huishoudelijk reglement. Dat ging altijd prima. Totdat je onenigheid met je werknemer krijgt en je recht tegenover elkaar komt te staan. Je dacht dat je het goed had afgesproken, maar nee. Wanneer je niets op papier hebt, kun je niets bewijzen. En dat kost geld. Je huurt een jurist in (ken je het uurtarief?) en de rechter gaat niet mee in het ontslag omdat je onvoldoende dossiervorming hebt. Je moet met terugwerkende kracht het salaris doorbetalen en ook nog de transitievergoeding. In de tussentijd zit de medewerker doorbetaald thuis en de ontslagprocedure moet overnieuw. Of je kunt alleen met een vaststellingsovereenkomst overeenstemming bereiken over het ontslag maar dan met een hoge ontslagvergoeding.

 

arbeidsovereenkomst hr advies

 

 

 

 

Over Carla’s Consultancy 

Carla’s Consultancy is een allround adviesbureau gespecialiseerd in personeels- en organisatie advies en kan je begeleiden met en adviseren over alle personeelsvraagstukken. Carla heeft ruime ervaring op HR-gebied en is sinds 2014 zelfstandig. In bedrijven zonder eigen personeelsfunctionaris of HR-adviseur doet vaak de directeur personeelszaken ‘erbij’ of zijn de taken gedelegeerd aan een medewerker zonder HR-achtergrond. Is jouw bedrijf te klein voor een eigen P&O-adviseur dan kun je kiezen voor flexibel professioneel personeelsadvies van Carla’s Consultancy. 

 

Wat klanten zeggen:

"Als interim-directeur heb ik gedurende een langere periode goed kunnen samenwerken met Carla. Carla is een ervaren HR-businesspartner die op strategisch-, tactisch- en operationeel terrein een bijdrage kan leveren. Zij kan op een professionele wijze snel inspelen op veranderde omstandigheden."

"Ons bedrijf is te klein voor een eigen HR-adviseur. De personeelsadministratie wordt door de boekhouder gedaan, maar ik heb geregeld professioneel personeelsadvies nodig. Carla kent ons bedrijf maar ook de mensen. Het grote voordeel van een freelance HR-adviseur is dat ik op elk moment van de week advies kan vragen. Als het belangrijk is, kan ik Carla ook 's avonds en in het weekend bereiken. Hoewel zij meerdere opdrachtgevers heeft, sta ik altijd weer te kijken van haar dossierkennis."

"Het grote voordeel van een 'eigen' freelance P&O-adviseur is: flexibele inzet naar behoefte en de inbreng van kennis en ervaring in onze onderneming".

"Wij hebben zelf een HR-afdeling, maar hebben er voor gekozen om een extern bureau functie-omschrijvingen op te laten stellen. Met Carla's professionele en onpartijdige inbreng is de opdracht prima afgerond. Wij wisten niet dat functiebeschrijvingen ook heel belangrijk zijn bij een eventuele reorganisatie of ontslagzaak."

 

HRM-advies naar behoefte

Als een bedrijf te klein is voor een eigen personeelsfunctionaris dan is flexibel HRM-advies op afroep een prima oplossing. Advies en begeleiding over alle vraagstukken rondom functioneren en disfunctioneren. Advies over wettelijke verlofregelingen: wat staat er daarnaast in jullie cao? Verzuimbegeleiding en het verminderen van ongewenst verzuim. Begeleiding bij het digitaliseren van het HR-systeem. Personeelsdossiers opzetten of opschonen (AVG!).

 

Personeelsbeleid opzetten of professionaliseren 

Ondernemers met personeel staan niet te trappelen om bezig zijn met uitzoekwerk en papierwerk rondom personeel. Het arbeidsrecht en de cao veranderen voortdurend en om dat allemaal bij te houden kost veel tijd. Personeelsbeleid: van eenvoudig en doelmatig tot heel uitgebreid: alles is mogelijk. Belangrijk is dat het bij jouw bedrijf en personeel past.  

 

Begin bij de basis 

De basis is: een goede arbeidsovereenkomst. Daarnaast is het belangrijk voor medewerkers is dat taken, afspraken en huisregels duidelijk zijn. Het maken van functieomschrijvingen of het herschrijven van de bestaande is een begin. Het opstellen van een huishoudelijk reglement of een personeelshandboek is een logisch vervolg. 

 

HRM-advies: waar kan ik je mee helpen?  

 

Personeelsdossiers

De loonadministratie kent bepaalde administratieve verplichtingen vanuit de belastingdienst. Het loon of salaris moet op tijd betaald worden. Al gauw ontstaat er behoefte om meer vast te leggen dan de salarisgegevens en het personeelsdossier is geboren. Hoe moet je dat goed doen en wat mag er bijvoorbeeld niet in? Hoe zit het met bewaartermijnen en de privacy (AVG) van je werknemer? Heeft iedereen een goede arbeidsovereenkomst? Zo niet, hoe kun je dat snel op een praktische manier oplossen.

 

Verder lezen over personeelsdossiers 

 

personeelsdossier opschonen

 

 

 

Ontslagzaak? 

Zonder dossier is gedwongen ontslag vaak een kostbare zaak. Pas dan kom je erachter hoe waardevol een goede arbeidsovereenkomst is en een huishoudelijk reglement. Vaak zie ik knip- en plakwerk van bestaande contracten en het ontbreken van belangrijke paragrafen in arbeidsovereenkomsten. Kom je eruit met een vaststellingsovereenkomst, dan staat er vaak een hoge ontslagvergoeding tegenover.

 

verder lezen over ontslagbegeleiding 

 

Interim-HR 

Wanneer de P&O-afdeling of HR-afdeling tijdelijk onderbezet is door zwangerschap, ziekte, topdrukte of heb je behoefte aan meer kennis en expertise? Dan kun je contact met me opnemen voor interim HR-diensten zoals bijvoorbeeld een zwangerschapsvervanging of een opdracht op projectbasis: bijvoorbeeld het opstellen van functieomschrijvingen, een personeelshandboek of een reorganisatie. Een externe partij heeft als voordeel dat er met een onafhankelijke, onpartijdige en frisse blik wordt gekeken naar de organisatie. Medewerkers en directie ervaren dat als zeer prettig.  

 

Lees meer over interim-HR diensten van Carla’s Consultancy 

 

flexibel hrm advies hoogeveen

 

 

 

 

 

Neem gerust contact met mij op als je een vraag hebt of om een afspraak te maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Carla’s Consultancy is actief in Hoogeveen maar ook in Assen, Beilen, Borger, Coevorden, Emmen, Meppel, Roden.


Twitter